منتقدان چهارشنبهسوری
جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که
نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است. کوروش نیکنام، مؤبد زرتشتی و
پژوهشگر در این باره میگوید: «ما زرتشتیان در کوچهها آتش روشن نمیکنیم و
پریدن از روی آتش را زشت میدانیم».[۲۴]
چهارشنبه سوری
در سالهای اخیر، رسانههای ایران توجّه زیادی به خطرات احتمالی ناشی از استفاده از مواد آتشزا و انفجاری نشان میدهند.[۲۵]
سید
علی خامنهای رهبری ایران نیز بارها این مراسم را نکوهش کردهست. او در
سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی به سال ۱۳۷۸ ضمن تقدیر و ستایش مراسم عید
نوروز، چهارشنبهسوری را نکوهش کرد. وی قرینهای برای اثبات مدعای خود آورد
و گفت که دستگاههای تبلیغاتی بیگانه [در آن سال] برای سال تحویل چیز
زیادی نگفتند ولی برای چهارشنبهسوری همه صحبت کردند و این درست نقطهٔ
مقابل اسلام است.[۲۶] وی همچنین در دیدار با جمعی از کارگردانان در سال
۱۳۸۵ از ایشان خواست که ارزشهای ملی و دینی را تقویت کنند و افزود: «وقتی
ارزش ملی میگوییم ذهن نباید فوراً به سمت چهارشنبهسوری برود. ارزش ملی
یعنی احساس استقلال یک ملت، استقلال فرهنگی»[۲۷] در اسفندماه سال ۱۳۸۸، او
در پاسخ به سوالی دربارهٔ مراسم چهارشنبهسوری، این مراسم را «مستلزم ضرر و
فساد» دانست و خواستار اجتناب ازآن شد.[۲۸]
مرتضی مطهری آتشبازی
چهارشنبهسوری را «از آن احمقها» میدانست.[۲۹] ناصر مکارم شیرازی از
مراجع تقلید شیعه نیز آتشبازی چهارشنبهسوری را «حرام»، «یک سنت خرافی» و
«اسراف در مال» خوانده است.[۳۰] عبدالله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید
شیعه نیز چهارشنبه سوری را «خلاف عقل و شرع و سنتی پوچ و سیئه» دانسته و
افزود که ترقه بازی، «اتلاف مال بوده و حرام» است.[۳۱] احمد خاتمی، امام
جمعه موقت تهران نیز گفتهاست که «چهارشنبهسوری در شأن ملت ایران
نیست»[۳۲] و نیز «دشمنان میخواهند با پر اهمیت جلوه دادن نمادهای ملی نسبت
به جلوههای دینی، دین را در جامعه کمرنگ کنند، آنها با بزرگ کردن
چهارشنبهسوری، نوروز و نظایر اینها میخواهند به این هدف نایل شوند».[۳۳]
سردار محسن حسنخانی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی معتقد است جشنهای
چهارشنبه آخر سال باید محل محور باشند نه محله محور و خیابان محور.
عکس چهارشنبه سوری
- ۹۴/۱۲/۰۹