جن در فرهنگ عامه و ساختار اجتماعی
جن
ساختار اجتماعی
بر
طبق عقاید عامه، ساختار اجتماعی جنها شبیه اجتماع انسانها است. آنها
پادشاه و دادگاه دارند و عروسی میکنند و سوگواری میگیرند. اگر جن مسلمان
خود را به شکلی به غیر از شکل اصلی خود درآورد و به قتل برسد، قاتل را
مسئول این قتل نمیدانند. پادشاهی از جنهای مسلمان زعفر بود که گفته
میشود در رویداد کربلا به امام حسین پیشنهاد کمک نمود. بر اساس نسخهای از
زندگی نامه زعفر، زعفر در دهه ۱۳۰۸ هجری شمسی درگذشت و فرزندش کاظم شاه
جنهای مسلمان شد. علاوه بر شکل حیوانی، جنها گاهی برای گمراه یا نابود
کردن انسانهای قربانیانی خود به شکل انسانی در میآیند. گفته شده که جنی به
صورت زنی زیبا درآمده بود قربانی اش وی را از روی پاهای حیوان مانند اش
شناسایی کرد و طنابی را به دور گردن آن جن انداخت و با کشیدن روی زمین در
پشت شتر وی را به قتل رساند. در میان سیستان گفته میشود جنی به نام
مردآزما (ارزیابی کننده مردان) وجود دارد. اگر مرد از وی نترسد مردآزما با
او دوست میشود و در زندگی به او کمک میکند، در غیر اینصورت او را با
ترساندن دیوانه میکند. برخی بر این باور اند که مردآزما نر است و با
قربانیانش آمیزش جنسی میکند.[۱]
جن در فرهنگ عامه
تصور بیشتر
مردم از جن به عنوان موجودی فرمانبر است. اقدامات خاصی برای جلوگیری از
آزارشان و یا احضار آنها انجام میشود. آنها را با نامهای خاصی مثل از ما
بهتران و عزیزان یاد میکنند تا از احضار ناخواسته آنها که ناشی از ذکر نام
آنها است جلوگیری نمایند همچنین سوت زدن، تحریک آنها با پرتاب سنگ، ریختن
خاکستر یا آب گرم بدون ورد لازم، سوزاندن تخم مرغ و پوست پیاز باهم و یا
کارهایی مانند جارو زدن بیمورد در شب باعث احضار آنها میشود. شکارچی پیری
که جنی در شمایل یک تازی را زخمی کرده بود، زمانی که به قرار گاه جنها
وارد شد توسط آنها توبیخ شد و سه روز بعد جان باخت؛ همچنین جنها شکارچیانی
که بیش از حد حیوانات را میکشند تعقیب میکنند. آنها چنین شکارچی
زیادهخواهی را از طریق تبدیل او به گوزن نری که وی زخمی کردهبود تنبیه
میکردند. جنها این شکارچی را مجبور میکردند تا مشقات یک حیوان شکار شده
را تحمل کند، از تعقیب و گریز گرفته تا کشتن، سر بریدن، پوست کندن و کباب
شدن.[۱]
به طور کلی برای در امان ماندن از گزند و آسیبهای جن و
همچنین دور نگه داشتنش، آیه قرآنی «بسم الله الرحمن الرحیم» را میخوانند
(به نام خداوند بخشنده مهربان).[۱]
بعضی از زمانها در هفته گزند
جنها افزایش مییابد مخصوصاً شبهای شنبه و سه شنبه، آنها با خطر یا آسیبی
که برای مردم ایجاد میکنند باعث حوادث یا بیماری میشوند و یا مصیبت به
بار میآورند، غیر از اینها ممکن است یکی از کودکان انسان را بدزدند و جایش
را با فرزند جنها عوض کنند. همچنین ممکن است به خانهای وارد شده و
اموالش را بدزدند. در میان بلوچها گفته میشود دیوی وجود دارد به نام دیو
یاهلو که شبیه گاو نری است که در شب دیده میشود و به قربانیانش حمله
میکند. جن دیگری در میان بلوچ است به نام جن سنگ جنوک که به سمت قربانیان
خود سنگ پرتاب میکند ولی آنها هرچه اطراف خود را نگاه میکنند کسی که سنگ
پرتاب میکند را نمیبینند؛ و جن دیگری در میان بلوچها به نام «مادور زما»
وجود دارد که شبها و در مسیر راهها برای عابرین مزاحمت ایجاد میکند.[۱]
جن
- ۹۵/۰۳/۲۱