بررسی جن در ساختار اجتماعی و هنر امروزی
هنر امروزی
در دنیای هنر گاهی جن
ها به عنوان الهه شعر و موسیقی میباشند و القاء کنندهٔ شعر به شاعران.
جنهایی که پیرامون شخصی پرسه میزنند چه شعر الهام کنند چه نکنند، بر اساس
این که نر یا ماده باشند tābeʿ یا tābeʿa خوانده میشوند؛ بقیهشان با
نامهای hātef، شق، نسناس، یا غادار شناخته میشوند. علاوه بر ارتباطی که
جنها با شاعران برقرار میکنند، آنها با فالگیرها و پیامبران نیز رابطه
برقرار میکنند. در ادبیات غیر دینی هم مانند ادبیات دینی جنها را
سازندگان و صنعتگران ماهر توصیف کردهاند. برای همین تصور میشد سازههای
بزرگی مانند تخت جمشید و اهرام توسط آنها ساخته شده است.[۱]
ساختار اجتماعی
بر طبق عقاید عامه، ساختار اجتماعی جن ها
شبیه اجتماع انسانها است. آنها پادشاه و دادگاه دارند و عروسی میکنند و
سوگواری میگیرند. اگر جن مسلمان خود را به شکلی به غیر از شکل اصلی خود
درآورد و به قتل برسد، قاتل را مسئول این قتل نمیدانند. پادشاهی از جنهای
مسلمان زعفر بود که گفته میشود در رویداد کربلا به امام حسین پیشنهاد کمک
نمود. بر اساس نسخهای از زندگی نامه زعفر، زعفر در دهه ۱۳۰۸ هجری شمسی
درگذشت و فرزندش کاظم شاه جنهای مسلمان شد. علاوه بر شکل حیوانی، جنها
گاهی برای گمراه یا نابود کردن انسانهای قربانیانی خود به شکل انسانی در
میآیند. گفته شده که جنی به صورت زنی زیبا درآمده بود قربانی اش وی را از
روی پاهای حیوان مانند اش شناسایی کرد و طنابی را به دور گردن آن جن انداخت
و با کشیدن روی زمین در پشت شتر وی را به قتل رساند. در میان سیستان گفته
میشود جنی به نام مردآزما (ارزیابی کننده مردان) وجود دارد. اگر مرد از وی
نترسد مردآزما با او دوست میشود و در زندگی به او کمک میکند، در غیر
اینصورت او را با ترساندن دیوانه میکند. برخی بر این باور اند که مردآزما
نر است و با قربانیانش آمیزش جنسی میکند.
- ۹۵/۰۵/۲۷