بررسی جن در ادبیات دینی و غیردینی
ادبیات دینی
جن حضور
برجستهای در ادبیات دینی حماسی دارد. گفته میشود که پیامبر امام علی را
برای کمک به جنهای مؤمن در برابر دشمنان بتپرست منصوب کرد.
جن
جن در ادبیات غیردینی
تعریف
جن در ادبیات غیردینی بسیار متنوع تر از تعریف مذهبی است. تنوع قابل توجهی
در اشکال منتسب به جن در افسانههای ایرانی وجود دارد. آنها ممکن است زیبا
یا زشت، سیاه یا سفید، بزرگ و یا کوچک باشند. به طور کلی، جن مسلمان زیبا
توصیف شده، در حالی که آنهایی که کافر هستند به صورت هیولاهای بدترکیب با
سر یک چشم در وسط پیشانی، بزرگ و با دندانهای نیش بیرون زده به تصویر
کشیده شدهاند. برخی جنها با بدنهای مرکب توصیف شدهاند، که ممکن است بدن
انسان و سر شیر و یا اندام حیوانات مختلف داشته باشند؛ یا انواعی دیگر با
سر فیل، یا نفس آتشین و یا بوی نا مطبوعی که متصاعد میکنند توصیف شدهاند.
تصور میشود که آنها میتوانند به هر شکلی که تمایل دارند ظاهر شوند.
معمولاً جنهایی که نوع حیوانی دارند را به صورت مار، بز، کبوتر، گوسفند
وحشی، سگ و یا گربه توصیف میکنند. زمانی که جن به شکل حیوان شکار در
میآید به او شکار ابوجهل گویند که در مقابل آن، حیوانات واقعی را شکار
ابراهیم میگویند. ممکن است آنها بر روی زمین یا در آبها زندگی کنند و یا
در حمامها، خانهها، قبرستانها و یا آب انبارها و یا حتی در درختان روزگار
بگذرانند. جنهایی که در آب انبارهای هند هستند از کمر به بالا شبیه انسان
ولی پایینتنهشان مانند حیوانات است. جنها گرچه جمعیت بیشتری در سوریه،
هندوستان و وبار دارند ولی در تمام سرزمینها پراکندهاند. نسناسها یک چشم و
یک پا دارند و آنها هستند که با ایجاد آتش در خانههای انسانها برای ایشان
مزاحمت ایجاد میکنند، نسناس به همراه شق در برخی منابع جزء جنها به شمار
رفتهاند. نوع دیگری از جنها که Ḡaddār نامیده شده با هر کسی که به او
دست یابد خفتوخیز جنسی و مقاربت میکند، این موجود دارای دو جنس نر و ماده
است.
جن
- ۹۵/۰۳/۱۷